Jeśli zaproszono Cię na rozmowę kwalifikacyjną to znalazłeś się w połowie drogi do zdobycia upragnionej pracy. Druga połowę możesz przebyć trzymając się podstawowych zasad.
WERYFIKACJA
Rozmowa kwalifikacyjna jest to wyjątkowo trudna część procesu rekrutacji, jej celem jest weryfikacja informacji, które przedstawiłeś w dokumentach aplikacyjnych i ocena czy Twoje cechy i sposób bycia będą pasować do firmy. Na szczęście do rozmowy kwalifikacyjnej też można się przygotować – przede wszystkim staraj się dowiedzieć jak najwięcej o potencjalnym pracodawcy, przestudiuj stronę internetową, zorientuj się czy ktoś znajomy tam nie pracuje, zdobądź informacje o ostatnich wydarzeniach w branży. Wykazanie się tego rodzaju wiedzą postawi Cię w korzystnym świetle, zostaniesz oceniony jako osoba dobrze przygotowana i poważnie traktująca partnera w rozmowie. Pamiętaj też, że jednym z często zadawanych pytań jest „Jaka jest Pana/Pani opinia na temat naszej firmy?”, „Dlaczego zdecydował się Pan starać o pracę właśnie u nas?”.
WYNAGRODZENIE PÓŹNIEJ
Przed momentem kiedy staniesz oko w oko z przyszłym pracodawcą warto opracować zestaw odpowiedzi na najczęściej zadawane w tych okolicznościach pytania oraz zestaw pytań, które chciałbyś zadać interlokutorowi. W ten sposób unikniesz sytuacji, w której zapada niezręczna cisza; zapytaj o zakres obowiązków, strukturę firmy, planowane działania związane z Twoim potencjalnym stanowiskiem, możliwość rozwoju zawodowego itp. Jeśli prowadzący rozmowę nie poruszy kwestii wynagrodzenia i warunków pracy, Ty również nie powinieneś dociekać tych kwestii na pierwszym spotkaniu.
POZYTYWNE NASTAWIENIE
Przygotuj
się do rozmowy również psychicznie, przyjdź odprężony i pozytywnie
nastawiony. Nie trzeba chyba przypominać, że spóźnienie na rozmowę
kwalifikacyjną jest niedopuszczalne. Kiedy już przekroczysz próg
gabinetu dyrektora pamiętaj, że nie będzie drugiej szansy na zrobienie
pierwszego wrażenia. W pierwszych sekundach ocenie zostanie poddany Twój
wizerunek i zachowania niewerbalne. Bądź odpowiednio ubrany – dostosuj
swój wygląd do sposobu prezentacji firmy, na spotkaniu z reguły
obowiązuje strój formalny, ale jeśli chcesz dostać pracę w środowisku
tzw. artystycznym czy agencji reklamowej Twój zachowawczy wygląd może
sprawić, że nie będziesz pasować do image’u swego rozmówcy i
miejsca pracy. Poruszaj się pewnym krokiem, przećwicz z kolegą uścisk
dłoni, siedź wyprostowany i pamiętaj o utrzymywaniu kontaktu wzrokowego.
UŚMIECH
Bądź uśmiechnięty, ale nie rozbawiony, pewny siebie, ale nie zarozumiały, miły, ale nie wylewny. Pamiętaj, ze Twój rozmówca ocenia nie tylko treść Twojej wypowiedzi; że również Twoja postawa, sposób mówienia, tembr głosu dostarczają mu istotnych informacji na temat Twojej osoby. Staraj się więc nie wyglądać na przestraszonego, kontrolować nerwowe odruchy, nie odpowiadać zbyt szybko, bez zastanowienia.
EGZAMIN
Zarówno
Ty jak i Twój rozmówca macie świadomość, że rozmowa kwalifikacyjna to
swego rodzaju egzamin, który wiąże się ze stresem i niepewnością. Ale
dla przyszłego pracodawcy niezmiernie ważne jest jak sobie z tego
rodzaju sytuacją poradzisz – może się zdarzyć, że będzie starał się
podważyć Twoje kwalifikacje lub prawić złośliwe uwagi. Pamiętaj, że
takie zachowanie może być rodzajem gry, staraj się więc pokonać
zdenerwowanie i prowadzić rzeczową rozmowę. Nie dopuszczaj do sytuacji
„przesłuchania”, a więc unikaj odpowiadania na pytania równoważnikami
zdań, staraj się budować jasne, konkretne wypowiedzi udzielać
wyczerpujących (co nie znaczy zbyt obszernych) odpowiedzi. Pamiętaj, że
to szansa na pokazanie swoich dobrych stron, warto więc poznać tajniki
autoprezentacji, ale używać ich z wyczuciem, dostosowując swoje
zachowanie do sposobu zachowania rozmówcy. Mów o swoich sukcesach, ale
nie również o trudnościach, które napotkałeś na dotychczasowej drodze
zawodowej – staniesz się bardziej wiarygodny, sprawisz wrażenie osoby,
która potrafi pokonywać przeszkody.
UNIKAJ BANAŁÓW
Unikaj ogólnikowych wyrażeń, podawaj przykłady uzasadniające słuszność Twoich twierdzeń i przekonań, wykazuj się wiadomościami, ale nie staraj się zdominować rozmowy. Bądź przygotowany na kłopotliwe i dziwne pytania, z reguły mają one swoje uzasadnienie. Unikaj banałów i stwierdzeń podręcznikowych, poproszony o podanie swoich słabych stron nie mów np: perfekcjonizm czy zbytnia pracowitość. Postaraj się pomyśleć o cechach, których nie będziesz potrzebował na określonym stanowisku lub tych, które są zaprzeczeniem Twoich dobrych stron. Spontaniczność nie jest najważniejsza w pracy osób prowadzących biuro, a marketingowiec może powiedzieć, że jest mało odporny na monotonię zajęć.
UMIEJĘTNOŚĆ SŁUCHANIA
Nie
zapominaj, że sprawdzana jest nie tylko Twoja komunikatywność, ale
również umiejętność słuchania. Często pada pytanie o zainteresowania czy
hobby – masz wtedy okazję zaciekawić swego rozmówcę i nawiązać dyskusję
w swobodniejszym tonie, ale pamiętaj, ze celem tej rozmowy jest
sprawdzenie przede wszystkim Twoich kompetencji.
Przyjmując odpowiednią strategię, w oczach rozmówcy możesz stać się człowiekiem, którego szuka ta firma.