Networking to nowa metoda rekrutacji, polegająca na systemowym budowaniu kontaktów biznesowych oraz nawiązywaniu relacji partnerskich. W ramach networkingu następuje wymiana wiedzy i informacji, a wzajemne relacje uczestników opierają się na budowaniu zaufania.
Networking umożliwia lepsze poznanie osoby jeszcze przed rekrutacją i rozmową kwalifikacyjną, co stanowi swego rodzaju rozwinięcie wywiadu środowiskowego. Często kandydatury osób na wyższe stanowiska selekcjonuje się na podstawie poleceń. Networking daje możliwość szybszego i bezpośredniego dotarcia do osób, które miały okazję współpracować z kandydatem, którym firma poszukująca personelu jest zainteresowana.
Networking może przybierać różne formy, od portali społecznościowych w Internecie, przez konferencje branżowe i targi pracy, aż po autorskie programy prowadzone przez niektóre firmy. Przykładem tego ostatniego jest Program Zarządzania Talentem oferowany przez Grupę Talents.
Celem programu jest pomoc osobom nim objętych w rozwoju indywidualnej ścieżki kariery i prezentowanie ciekawych ofert pracy, gdy w efekcie prezentacje ich profili trafiają do Programu Pozyskiwania Talentów, do którego dostęp mają pracodawcy. "Wyławianie" talentów z rynku odbywa się poprzez monitoring mediów, pracę research'u, a w dużej mierze także poprzez rekomendacje i polecenia osób, które w Programie już się znajdują i są zadowolone z jakości i korzyści, jakie niesie ze sobą Program Zarządzania Talentem.
Serwisy społecznościowe online
Obok klasycznego networkingu powstaje wiele sieci tworzących społeczności on-line. Wymienić tu można choćby najbardziej popularny w Polsce GoldenLine, czy LinkedIn, a także mniej znane, jak profeo.pl, xing.pl, czy biznes.net.
Uczestnictwo w takiej sieci polega m.in. na prezentacji zawodowych doświadczeń, udziale w dyskusjach na forach tematycznych czy, ze strony pracodawcy, zamieszczaniu ogłoszeń rekrutacyjnych lub po prostu przeglądaniu profili osób przefiltrowanych według określonego klucza, np. branży.
Osiągane efekty są uzależnione od zaangażowania i pomysłowości. Wprawdzie portale networkingowe ułatwiają nawiązywanie kontaktów i autopromocję na dużą skalę, ale jednocześnie podobnie działających osób są tysiące. Dlatego osoby biernie korzystające z portali społecznościowych, które nie opisały swoich zainteresowań i preferencji zawodowych, nie nawiązały znaczących relacji w serwisie i nie wykazują żadnej aktywności raczej nie mają co liczyć na dostrzeżenie przez potencjalnego pracodawcę.
Jak pokazują najnowsze badania dotyczące poszukiwania pracy, już teraz w Polsce około 57 proc. pracowników działów HR właśnie dzięki networkingowi znajduje nową pracę. Podobnie też dzieje się w innych branżach.
Networking będzie się rozwijał. Między innymi dlatego, że obecnie w znacznie większym stopniu niż dotychczas do współpracy poszukuje się osób nie tylko z odpowiednimi kompetencjami, ale przede wszystkim z doświadczeniem i osobowością. Na rozwój tej formy wpływa także fakt rosnącego zinformatyzowania społeczeństwa oraz coraz większa liczba platform tego typu - ułatwiających, przyspieszających i systematyzujących nawiązywanie oraz podtrzymywanie zawodowych relacji.
Michał Filipkiewicz
Specjalista ds. Komunikacji w Grupie Talents