Umowa o pracę daje pełen zakres praw wynikających z kodeksu pracy. Przy tego typu umowie pracownik ma prawo do urlopu wypoczynkowego, macierzyńskiego i zdrowotnego. W czasie choroby pracownik otrzymuje wynagrodzenie wypłacane przez pracodawcę lub ZUS oraz może korzystać z bezpłatnego dostępu do usług medycznych.
W razie wypadku
ubezpieczenie społeczne pokrywa koszty leczenia i rehabilitacji, a w razie
utraty zdolności do pracy, daje prawo ubiegania się o rentę. Po utracie pracy,
jest możliwość skorzystania z zasiłku dla bezrobotnych. Po zakończeniu kariery
zawodowej wypłacane jest wynagrodzenie w postaci emerytury.
Kodeks pracy, w zależności
od czasu trwania umowy, a także celu w jakim zostaje zawarta wyodrębnia cztery
rodzaje umów o pracę:
Umowa o pracę nie jest jedyną formą nawiązania stosunku pracy.
Kodeks pracy wyróżnia bowiem jeszcze:
a. powołanie
b. mianowanie
c. wybór
Umowa na okres próbny
jest najczęściej pierwszą umową zawieraną z pracodawcą,
trwającą maksymalnie 3 miesiące. W trakcie trwania tej umowy pracodawca
sprawdza umiejętności i kwalifikacje pracownika, natomiast pracownik zapoznaje
się z warunkami pracy i stosunkami panującymi w zakładzie pracy.
Taka umowa może
być zawarta tylko raz. Po upływie okresu próbnego można zawrzeć umowę, np. na
czas określony lub nieokreślony. Pracodawca może również nie zawierać z
pracownikiem żadnej dalszej umowy, w wyniku czego następuje rozwiązanie
stosunku pracy.
Umowa na czas określony
może być zawarta jako druga umowa z pracodawcą, po
wygaśnięciu umowy na okres próbny lub jako pierwsza, której nie poprzedzała
żadna inna umowa. Umowa ta zostaje zawarta na dowolnie długi okres, przed
upływem którego nie można jej
wypowiedzieć. Wyjątkiem jest umowa zawarta na okres dłuższy niż 6
miesięcy z postanowieniem o prawie wypowiedzenia, która może być rozwiązana za
uprzednim 2-tygodniowym wypowiedzeniem.
Liczba zawieranych kolejno następujących
po sobie umów na czas określony z tym samym pracownikiem została ograniczona.
Umowy te mogą być zawierane przez danego pracodawcę jedynie dwukrotnie,
a trzecia kolejna umowa staje się z mocy prawa umową na czas nieokreślony.
Szczególnym
rodzajem umowy, do której stosuje się przepisy dotyczące umowy na czas
określony wskazane w art. 25 KP, jest umowa na zastępstwo. Pracodawcy
mogą ją zawierać w celu zapewnienia zastępstwa pracownika nieobecnego z
przyczyn usprawiedliwionych, np. z powodu choroby, urlopu wychowawczego lub
bezpłatnego itp.
Pracodawca
może sprawdzić potencjalnego zastępcę zatrudniając go na maksymalnie
3-miesięczny okres próbny.
Umowa na zastępstwo
różni się od umowy o pracę na czas określony przede wszystkim ze względu na:
- brak zastosowania art. 177 §
3 KP, który gwarantuje ochronę dla kobiet w ciąży
(umowa ta nie ulega przedłużeniu do dnia porodu);
- brak zastosowania
art. 25 § 1 KP (trzecia umowa na zastępstwo nie przekształca się w umowę na czas nieokreślony).
Niezależnie
od czasu trwania takiej umowy, jej okres wypowiedzenia wynosi tylko 3 dni (art.
33 KP). Dokonując wypowiedzenia umowy o pracę na zastępstwo, pracodawca nie jest
zobowiązany do podania przyczyny wypowiedzenia.
Umowę
na czas wykonywania określonej pracy zawiera się w celu wykonania
konkretnego zadania, przeważnie wtedy, gdy nie da się ściśle określić czasu
trwania zleconej pracy, np. prowadzenie określonego projektu. Strony muszą
wtedy dokładnie określić rodzaj pracy do wykonania. Taka umowa może być
zwierana wielokrotnie, bez obowiązku zamiany jej na umowę bezterminową.
Rozwiązanie takiej umowy następuje z dniem ukończenia pracy, dla której
wykonania była zawarta, lub wcześniej – na mocy porozumienia stron, bądź też
bez wypowiedzenia.
Umowa o pracę
na czas nieokreślony jest umową bezterminową, zawieraną
bez oznaczenia końcowego terminu trwania stosunku pracy. Zakłada ona istnienie
stałej więzi prawnej między pracodawcą i pracownikiem. Jest to
najkorzystniejsza dla pracownika forma zatrudnienia,
która stwarza najdalej idące gwarancje, przede wszystkim w
zakresie trwałości stosunku pracy.
Stosunek pracy na podstawie
mianowania
Mianowanie jest pozaumownym
stosunkiem pracy nawiązywanym w drodze decyzji
administracyjnej. Jest to sposób nawiązania pracy tam, gdzie wymaga tego jej
szczególny charakter i w sytuacjach, gdy pracownikom stawia się szczególnie
wysokie wymagania. Stosunek pracy na podstawie mianowania nawiązywany jest w
przypadkach określonych w odrębnych przepisach. Te odrębne przepisy to tzw.
pragmatyki służbowe (szczególne unormowania branżowe).
Są
to akty prawne regulujące prawa i obowiązki grup pracowników służb publicznych.
Takie szczególne zapisy zawierają m.in. ustawa o Prokuraturze, ustawa o służbie
cywilnej, ustawa o pracownikach państwowych, Karta Nauczyciela. Szczególny
charakter pracy polega na wykonywaniu przez pracownika obowiązków w warunkach
podporządkowania. Podporządkowanie czyli podległość służbowa polega na poddaniu
mianowanego pracownika, w przypadkach uzasadnionych potrzebami pracodawcy,
jednostronnym decyzjom władzy służbowej, które zmieniają umówione warunki pracy
(np. zlecenie pracownikowi wykonywania przejściowo innych niż umówione
obowiązków służbowych, przeniesienie na takie samo lub równorzędne stanowisko
do innego urzędu, czasowe skierowanie do pracy w innej miejscowości).
Mianowanie
jest aktem jednostronnym, sporządzanym w
formie pisemnej. Do powstania stosunku pracy z mianowania
potrzebna jest zgoda pracownika, przejawiająca się w przyjęciu nominacji. Z
tego powodu nawiązanie stosunku pracy z mianowania ma charakter administracyjny
(obsadzenie stanowiska) i jako taki podlega reżimowi prawa administracyjnego, a
nie prawa pracy. Podwójnej ocenie podlegają natomiast skutki aktu mianowania: w
sferze prawa administracyjnego - skutek polegający na obsadzeniu stanowiska, a
w sferze prawa pracy - skutki nawiązania stosunku pracy.
Mianowanie zazwyczaj
następuje na czas nieokreślony. Pracownik mianowany podlega specjalnym
wymaganiom kwalifikacyjnym oraz zaostrzonej odpowiedzialności zwłaszcza
dyscyplinarnej. Jego prawa pracownicze podlegają specjalnej ochronie (m.in.
zwiększona stabilizacja zatrudnienia). Pracownik mianowany ma też zazwyczaj
prawo do dodatkowych świadczeń. Szczególne unormowania w pragmatykach
służbowych dotyczą też zasad i sposobu nawiązywania i rozwiązywania stosunku
pracy z pracownikiem mianowanym.
Stosunek pracy na
podstawie powołania
Stosunek pracy na podstawie powołania
nawiązuje się w przypadku pracowników powoływanych do pełnienia funkcji w
organach administracji państwowej. Powołanie powinno być dokonane na piśmie, a
warunkiem jego powstania jest zgoda stron. Może ono być poprzedzone konkursem.
Stosunek pracy nawiązuje się w terminie podanym w powołaniu, zwykle na czas
nieokreślony.
Stosunek pracy zawiązany
na podstawie powołania charakteryzuje się brakiem stabilizacji zatrudnienia,
ponieważ organ powołujący w każdej chwili może pracownika odwołać. Odwołanie
jest równoznaczne z wypowiedzeniem umowy o pracę. W okresie wypowiedzenia
pracownik ma prawo do wynagrodzenia w wysokości przysługującej przed odwołaniem. Zmiana warunków pracy lub płacy jest
możliwa, ale tylko za porozumieniem stron.
Stosunek pracy na
podstawie wyboru
Zgodnie
z kodeksem pracy do nawiązania tego stosunku pracy dochodzi
jeśli z wyboru wynika obowiązek wykonywania pracy w charakterze pracownika.
Tradycyjnie
wybór stanowi podstawę nawiązania stosunku pracy w
organizacjach społecznych i politycznych, choć może być taką podstawą także w
organizacjach związkowych.
Na
podstawie wyboru zatrudnieni są:
Konieczną przesłanką powstania stosunku pracy z wyboru jest uprzednia zgoda pracownika na nawiązanie takiego stosunku. Pracownik wybrany może pozostawać jednocześnie w stosunku pracy z uprzednim pracodawcą, a na czas wyboru wziąć urlop bezpłatny. Po wygaśnięciu mandatu ma możliwość powrotu do swojej wcześniejszej pracy na stanowisko równorzędne pod względem wynagrodzenia z poprzednio zajmowanym, o ile zgłosi swój powrót w ciągu 7 dni od rozwiązania stosunku pracy z wyboru.
źródło: Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Warszawie