Jednym z najważniejszych trendów związanych ze Świętami jest kupowanie przydatnych prezentów. W tym roku aż 31 proc. Polaków deklaruje, że skupi się na praktycznych podarunkach dla rodziny i znajomych. Warto pomyśleć długofalowo i kupić coś, co przyniesie pożytek dla rozwoju kariery.
Zgodnie ze wskazaniami raportu Deloitte poświęconego wydatkom Polaków na Święta 2013 roku, Polscy konsumenci skoncentrują się w pierwszej kolejności na praktycznych prezentach. Jeśli chcemy sprawić prezent komuś lub może nawet sobie samemu, zainwestujmy w rozwój osobisty. Być może dzięki temu na kolejne święta będziemy mogli wydać na prezenty większe oszczędności.
Klasyka biznesu
Od lat są w czołówce najchętniej wybieranych prezentów, zarówno w Polsce, jak i w Europie. Stanowią najpopularniejszy świąteczny upominek kupowany m.in. w Niemczech, Szwajcarii i Irlandii. U nas zajmują drugie miejsce po kosmetykach. Jednak z pewnością dużo bardziej niż te pierwsze mogą nam pomóc w rozwoju osobistym. Mowa o książkach.
- Jeśli myślimy o książce, która ma nam w czymś pomóc, warto przyjąć sobie jakiś konkretny cel, jaki z jej pomocą chcemy zrealizować - mówi Marcin Kotus, współtwórca portalu Feender.com, który agreguje oferty staży i praktyk zagranicznych. - W kontekście rozwoju kariery warto pomyśleć o samodyscyplinie, motywacji i zarządzaniu czasem. Jak wynika z naszych obserwacji, to w tych dziedzinach mamy zwykle najwięcej do nadrobienia, a konkretna lektura z tego zakresu może nam faktycznie pomóc - doradza.
Jak wynika z analizy największych polskich księgarni internetowych, największą popularnością wśród książek poświęconych rozwojowi osobistemu i zawodowemu cieszy się klasyczna literatura gatunku. O takich tytułach jak "Sztuka wojny" Sun Tzu albo "7 nawyków skutecznego działania" Stephena Coveya słyszeli chyba wszyscy, którzy interesują się planowaniem swojej własnej kariery. Ale niekoniecznie wszyscy czytali.
- Nie bez powodu pewne książki biznesowe nazywa się klasycznymi. Warto je znać, bo czerpie z nich cała kultura. W tym przypadku: kultura biznesu - mówi Marcin Kotus, po czym dodaje, że warto też sięgnąć po poradniki rodzimych autorów. Zdaniem współtwórcy serwisu Feender.com szczególnie atrakcyjne dla zaangażowanych w rozwój kariery mogą okazać się książki związane z kształtowaniem własnego wizerunku, w tym także stylu ubioru.
Po sukces we własnym stylu
- Już nie tylko panie, ale też i mężczyźni doczekali się dobrego poradnika poświęconego stylowi. Mam na myśli książkę Michała Kędziory "Rzeczowo o modzie męskiej", w której wyjaśnia, że ubierać się modnie, to jeszcze nie znaczy elegancko - rekomenduje Kotus. - Nikogo nie trzeba chyba przekonywać, jak ważna jest elegancja dla wizerunku profesjonalisty.
W aktualnej ofercie księgarni znajdziemy też książkę o podobnej tematyce, ale skierowanej do kobiet. Chodzi o pozycję "W sukience do sukcesu", która opiera się na doświadczeniach autorek, które pracowały dla organizacji Dress for Success. To fundacja, która za swój cel stawia przygotowanie kobiet w różnym wieku i z różnych środowisk do aktywnego planowania kariery i odważnego wejścia na rynek pracy.
Rozwojowe kupony
Jeśli możemy pozwolić sobie na większy wydatek, warto pomyśleć o różnego rodzaju kuponach podarunkowych. Stosunkowo nowym rozwiązaniem są vouchery szkoleniowe. Zwykle kupują je firmy, ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby taki voucher kupić indywidualnie. Szczególnie, że dotyczą one zwykle szkoleń otwartych.
- Jeśli chcemy kupić komuś voucher szkoleniowy, możemy mieć problem z określeniem tematyki szkolenia, która będzie najbardziej odpowiednia dla osoby, którą chcemy obdarować. Dlatego lepiej wybierać szkolenia ogólne, dotyczące bardziej rozwoju osobistego aniżeli konkretnych kompetencji branżowych. Dobrze powinny się również sprawdzić szkolenia z umiejętności potrzebnych w różnych branżach, np. z zarządzania projektami - podpowiada twórca portalu Feender.com
Ceny szkoleń są dosyć mocno zróżnicowane. Te dotyczące kompetencji miękkich, rozwoju kreatywności zaczynają się od ok. 600 zł. Nieco droższe będą te związane z zarządzaniem projektami. Tu trzeba liczyć się z wydatkiem od 1 tys. do 3 tys. zł. Najdroższe są szkolenia związane z obsługą zaawansowanego oprogramowania lub środowisk programistycznych, gdzie ceny mogą być nawet 5-cyfrowe.
- Wybierając voucher szkoleniowy pod uwagę warto wziąć aktualne trendy biznesowe. O takich zagadnieniach, jak agile, scrum czy Big Data albo usability będzie mówiło się coraz częściej. Dlatego nawet dla osób, które nie pracują bezpośrednio przy zarządzaniu projektami, tworzeniu oprogramowania czy analizie danych szkolenia z nimi związane powinny być atrakcyjne i przydatne - podsumowuje Kotus.
Źródło: Feender.com