Social media manager, content designer, e-commerce consultant, online brand manager - to coraz częściej poszukiwani eksperci. O rozwoju branży internetowej oraz rosnących wymaganiach wobec e-specjalistów mówi Błażej Balcerzyk, Creative Manager w Agencji interaktywnej EURA7, wykładowca przedmiotu Reklama w Internecie na specjalności Reklama i komunikacja społeczna w Wyższej Szkole Europejskiej im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie.
Czy zapotrzebowanie na e-specjalistów to chwilowa moda czy rynkowy trend?
- Od kilku lat możemy obserwować ciągły rozwój sektora e-commerce oraz wzrost znaczenia online marketingu (w tym social media marketingu). Zapotrzebowanie na specjalistów w branży internetowej to odpowiedź na potrzeby rynku oraz zmiany, jakie w nim zachodzą. W konsekwencji na rynku pracy coraz bardziej istotne stają się kompetencje związane z profesjonalnym wykorzystywaniem Internetu do budowy wizerunku czy zwiększania sprzedaży. Powstały też, i wciąż zyskują na znaczeniu, nowe rodzaje stanowisk pracy związane z marketingiem internetowym oraz social mediami. Wyraźnie widać, że wykształcenie kierunkowe oraz, co bardzo ważne, zdobywanie doświadczenia związanego z branżą internetową może zwiększyć szanse na sukces na rynku pracy. E-zawody nie zastąpią, oczywiście, profesji niezwiązanych z Internetem, ale wydaje się, że jeszcze przez długi czas będzie można obserwować ich dalszy rozwój i postępujący proces specjalizacji.
Jakie zmiany w programach studiów są niezbędne aby pełniej dostosować je do rynku pracy?
- W dużej mierze jest to oczywiście kwestia poszczególnych kierunków, ale na pewno studia związane z marketingiem mogłyby, coraz silniej, uwzględniać praktyczne informacje o możliwościach Internetu.
Przede wszystkim jednak dużo bardziej istotne jest to, że studia powinny dostarczać realnej wiedzy, nie teoretycznych omówień działań w modelowym świecie ideałów. Niezależnie od specjalizacji studenci każdorazowo powinni - przy minimum niezbędnej teorii - mieć możliwość zapoznania się z konkretnymi studiami przypadku, a nacisk powinien być położony na warsztaty i symulacje działań. Ta idea przyświecała nam kiedy tworzyliśmy program studiów licencjackich WSE Reklama i komunikacja społeczna. Zamiast mówić o tym, kto w agencji odpowiada za pozyskanie briefu - a miałem kiedyś okazję być słuchaczem takich zajęć - powinno się pokazywać triki ułatwiające jego pozyskanie (jeśli studenci chcą pracować w agencjach) albo konsekwencje jego nieprofesjonalnego wypełnienia (jeśli studenci chcą pracować w działach marketingu). Może wtedy w agencjach rzadziej na pytanie o konkretne i dotychczasowe działania w Internecie, otrzymywalibyśmy w briefie odpowiedź: "Tak." :)
Jakie umiejętności będzie posiadać absolwent studiów licencjackich na kierunku Reklama i komunikacja społeczna?
Celem tego kierunku jest wykształcenie i udoskonalenie praktycznych umiejętności wykorzystania nowoczesnych narzędzi komunikowania w działaniach marketingowych. Program studiów ułożony jest w ten sposób, aby wszechstronnie wyposażyć absolwenta w kompleksowy pakiet umiejętności: od znajomości szerokiego wachlarza dostępnych metod poprzez umiejętność doboru środków do realizacji określonych celów wizerunkowych i sprzedażowych. Przede wszystkim chcemy wyczulić przyszłych specjalistów na wrażliwość poznawczą. Chcemy aby umieli obserwować i analizować rynkowe trendy, wyciągać z nich wnioski i samodzielnie tworzyć oryginalne projekty. Otwarty umysł to zdecydowany znak szczególny przyszłych absolwentów tego kierunku.
Jakich rad udzieliłbyś ludziom, którzy chcieliby rozpocząć karierę w agencji reklamowej, PR, interaktywnej?
- Zdecydowanie polecam sprawdzić ogłoszenia o staż lub przesłać swoją aplikację na praktyki do firm, z którymi chcieliby się związać w przyszłości.