Chęć do uczenia się oraz stały rozwój to jedne z najbardziej pożądanych przez pracodawców kompetencji. Pracownik, który chce się szkolić oraz zdobywać nowe umiejętności stanie się w perspektywie dużo bardziej wartościowy niż ten, który posiada branżową wiedzę. Łączenie celów edukacyjnych i zawodowych można pogodzić, wybierając uczelnię specjalistyczną.
Cechy uczelni, elastycznie reagującej na doniesienia z rynku pracy to: nastawienie na kształcenie praktyczne, budowanie mocnych fundamentów kompetencji i kwalifikacji, wspieranie studentów i absolwentów w zdobywaniu niezbędnego doświadczenia
Ostatnim takim doniesieniem jest przeprowadzony przez Szkołę Główną Handlową w Warszawie, Amerykańską Izbę Handlu w Polsce oraz Ernst & Young raport z badań pt. „Kompetencje i kwalifikacje poszukiwane przez pracodawców wśród absolwentów szkół wyższych wchodzących na rynek pracy”.
Wśród absolwentów szkół wyższych, pracodawcy najwyżej cenią następujące kompetencje: efektywną komunikację, otwartość na uczenie się i stały rozwój, elastyczność i zdolność do adaptacji, aktywność i zaangażowanie w pracy oraz umiejętność pracy w zespole.
Umiejętność dbania o kompleksowy rozwój
tych cech i zdobywanie fachowej wiedzy może być dla studenta niełatwym
wyzwaniem. Podział studiów, zgodny z obowiązującym systemem bolońskim sprawił,
że studenci wcześniej starają się o praktyki, myślą
o podjęciu pracy, nie rezygnując z tytułu magistra. Pierwsze lata pracy
zawodowej to dla nich nadal bardzo dobry czas na podejmowanie studiów – magisterskich czy
podyplomowych.
Aktywna postawa studentów, świadomość i konsekwencja powinna być wsparta działaniami uczelni. Wybierając studia, kandydat powinien zwrócić uwagę nie tylko na jej skuteczność marketingową, ale przede wszystkim zaangażowanie w karierę studenta – a więc: funkcjonowanie biura karier, możliwość odbywania praktyk i staży, relacje z pracodawcami czy praktyczny program nauczania.
„Naszą specjalizacją jest niezmiennie logistyka, ale cały czas dostosowujemy swoją ofertę – szkoleń, specjalności czy studiów podyplomowych do wymagań pracodawców, z którymi systematycznie współpracujemy – mówi Wojciech Zalewski, rzecznik prasowy Wyższej Szkoły Logistyki w Poznaniu. Uruchomiliśmy dodatkowy, zimowy nabór na studia magisterskie. Umożliwi on kontynuację nauki świeżo upieczonym inżynierom, ale także tym, którzy często ze względów zawodowych, po studiach licencjackich mieli dłuższą przerwę w nauce.”
Wyniki badań opinii pracodawców
wskazują także, że najważniejszym kryterium stosowanym przez nich przy
podejmowaniu decyzji o zatrudnieniu absolwenta są jego kompetencje osobiste i
interpersonalne. Na drugim miejscu jest kryterium kompetencji intelektualnych i
akademickich,
a na trzecim – udział w stażach i praktykach organizowanych przez firmę. Małe
znaczenie przypisuje się typowi ukończonej uczelni (publiczna, niepubliczna)
oraz wysokości oceny na dyplomie.
Spełnienie oczekiwań pracodawców wymaga od młodego człowieka odpowiedzialnego, świadomego wyboru szkoły średniej i kierunku dalszego kształcenia. O specjalizacji, własnym zawodowym profilu rzadko myślą uczniowie liceów, a co gorsza – studenci. Ważną rolę do odegrania mają tu zatem szkolni wychowawcy, pedagodzy i nauczyciele akademiccy. W dużej mierze od ich postawy i zaangażowania zależą realne szanse na przyszłe zatrudnienie absolwentów.
źródło: Wyższa Szkoła Logistyki