Studia i staż na początek

Dział: kariera - pracaikariera.pl

W jaki sposób najambitniejsi studenci mogą zdobyć pierwsze, wartościowe doświadczenia związane z aktywnością zawodową? Jak powinni zabrać się za budowanie swojej kariery? Jakie kryteria rekrutacji okażą się najlepsze z punktu widzenia pracodawców? Doskonałą platformą komunikacji miedzy środowiskami pracodawców i przyszłych pracowników są staże organizowane dla studentów i absolwentów.

Firmy proponujące staże wiele zyskują na propagowaniu w ich ramach wzorców i umiejętności związanych z późniejszymi oczekiwaniami. Doskonałym przykładem takiej formuły jest Szkoła Mediów organizowana przez ZentihOptimedia Group. Udział w programie stażowym tego renomowanego domu mediowego pozwala ma konfrontację wyobrażeń młodych ludzi z prawdziwymi wymaganiami rynku pracy. Najzdolniejsi będą mieli możliwość poznania zawodu mediowca i otrzymają szansę na zatrudnienie w ZOG.

Zgodnie z potocznym wyobrażeniem o wzorcowym starcie kariery, do znalezienia dobrej pracy wystarczy matura, wybór dobrej uczelni i odpowiednia średnia ocen. Ale czy tak przygotowany absolwent z pewnością zdobędzie stanowisko, z którego naprawdę będzie zadowolony? Najprostszym sposobem znalezienia odpowiedzi na te pytania wydaje się po prostu jak najszybsza konfrontacja własnych wyobrażeń z wymaganiami firm należących do czołówki wymarzonej branży. Ale jak taki pomysł połączyć z wyzwaniami ostatnich lat studiów? Jednym z najlepszych rozwiązań jest wzięcie udziału w praktykach i stażach organizowanych przez coraz liczniejsze firmy.

Nie od dziś wiadomo, że bolączką polskich szkół wyższych jest ich zbyt teoretyczny profil. Z tego powodu przymiotnik „akademicki” jest obciążony niedobrymi konotacjami i często znaczy „nieżyciowy” czy „niepraktyczny”. Liderzy w swoich branżach, często konkurujący na międzynarodowym rynku z najlepszymi na świecie, nie czekają na regularnie zapowiadane reformy systemu edukacji i aktywnie poszukują przyszłych pracowników wśród studentów ostatnich lat oraz absolwentów polskich uczelni. Ciekawymi przykładami takiej działalności są staże organizowane przez dom mediowy ZenithOptimedia Group i Grupę Żywiec.

Program stażowy ZenithOptimedia Group to Szkoła Mediów. Szansę na uczestnictwo w płatnych praktykach w ramach Szkoły Mediów ma każdy absolwent lub student 4 czy 5 roku, który płynnie posługuje się językiem angielskim. Trwający 3 miesiące staż rozpoczyna się od dwutygodniowego szkolenia, przybliżającego uczestnikom świat mediów oraz specyfikę pracy w ZenithOptimedia Group. Następnie stażyści zostają zaangażowani w obsługę projektów realizowanych dla największych klientów firmy, co oznacza udział w całym szeregu zadań – zarówno samodzielnych jak i zespołowych. Zdaniem specjalistów prowadzących Szkołę Mediów ZOG, praca mediowca wymaga przede wszystkim umiejętności analitycznego myślenia i liczenia. W związku z tym kierunek, na którym studiuje kandydat na stażystę, nie jest decydujący. Po wypełnieniu formularza zgłoszeniowego na stronie www.szkolamediow.pl szansę na spektakularne rozpoczęcie kariery ma więc zarówno przyszły inżynier jak i wnikliwy filolog. To właśnie jeden z powodów decydujących o wyjątkowości Szkoły Mediów. Jej poprzednie edycje spotkały się z bardzo dużym zainteresowaniem. Do udziału w dwóch wcześniejszych edycjach programu zgłosiło się w sumie ponad 800 osób.

W ciągu ostatnich lat na rynku pracy następowało wiele zmian. W pewnych okresach był on rynkiem pracodawcy, w innych rynkiem pracownika. Wiele też firm tym zmiennym tendencjom podporządkowywało swoje podejście. Natomiast w ZenithOptimedia Group kierujemy się przekonaniem, że to pracownicy dają nam przewagę w starciu z rynkową konkurencją. Dlatego w nich inwestujemy – podkreśla Joanna Jadowska, specjalista HR w ZenithOptimedia Group. Dodaje, że udział w stażu powoduje, że studenci zdobywają praktyczną wiedzę o firmie i otoczeniu rynkowym.

Inny program stażowy dla studentów powstał w Grupie Żywiec. Wieloletnie doświadczenie mentorów programu Grupy skłoniło ich do indywidualnego podejścia do stażystów i opracowywanego dla nich planu. Miedzy innymi dzięki tej innowacji program Grupy Żywiec cieszy się popularnością, a na jego uczestników czeka możliwość uczestnictwa w ciekawych projektach we wszystkich kluczowych działach firmy.

Stażyści realizują roczny, płatny program. Zawierana jest z nimi umowa o pracę na okres jednego roku. Biorąc udział w kilku projektach, mogą trafić do Biura Głównego w Warszawie, browarów w Żywcu, Leżajsku, Warce, Elblągu lub do ponad 50 oddziałów sprzedaży w całej Polsce. Nie możemy i nie chcemy marnować zapału młodych ludzi, dedykując ich do parzenia kawy i robienia ksero – a tak sie przecież zdarza w niektórych firmach – mówi Agnieszka Miliszkiewicz-Pajdzińska, specjalistka ds. rekrutacji w Grupie Żywiec.

Eksperci z zakresu rynku pracy, wychowawcy i nauczyciele akademiccy podkreślają, że już samo wzięcie udziału w procesie rekrutacji programów stażowych obfituje w wiele cennych doświadczeń, mających spory wpływ na ewentualny sukces przyszłych pracowników. Ich zdaniem tego typu akcje prowadzone przez renomowane firmy znakomicie wypełniają lukę w systemie edukacji zawodowej. Dane o poziomie bezrobocia wśród młodych ludzi potwierdzają, że nadawanie praktykom zawodowym rangi programów społecznej odpowiedzialności biznesu nie jest pustym sloganem.


ostatnia zmiana: 2012-04-09
Komentarze
Polityka Prywatności