Po co SEO PR pracodawcy?

Dział: kariera - pracaikariera.pl, praca.studentnews.pl

Czy można budować wizerunek pracodawcy na rynku pracy w oparciu o marketing wyszukiwarkowy? Jak za pomocą SEO PR, wzmocnić wizerunek firmy w oczach potencjalnych kandydatów do pracy?

Atrakcyjnie skonstruowane ogłoszenie o pracę, umieszczone w najbardziej popularnych serwisach rekrutacyjnych, a kandydatów jak na lekarstwo. Część zaproszonych do współpracy osób w ostatnim momencie rezygnuje z zatrudnienia, a kandydatów z konkurencyjnych firm w ogóle nie da się pozyskać – co jest tego przyczyną? Może bardzo kiepski wizerunek pracodawcy, z którego firma nawet nie zdaje sobie sprawy…

Coraz więcej pracowników poszukuje informacji o pracodawcach w Internecie – sprawdzają strony internetowe pracodawców, przekopują fora internetowe, aby sprawdzić opinie o tym jak się w firmie pracuje. Według badań CIPD Research, 96% studentów i absolwentów szuka informacji o pracodawcy w sieci.

Jak na to reagują pracodawcy? W Polsce, najczęściej ignorują ten kanał informacji nie dbając ani własne strony kariery, ani też o opinie pojawiające się w Internecie. Jedynym przejawem ich działalności w tym obszarze jest dążenie do zamykania serwisów publikujących opinie o pracodawcach. Tak stało się z ocenpracodawce.pl oraz sześcioma innymi serwisami, które pozwalały na dodanie anonimowych opinii. Taka metoda ma krótkie nogi, a pracownik zawsze znajdzie sposób na to, by się swoją frustracją podzielić. W efekcie, nawet jeśli negatywne opinie o pracy w danej firmie znikną z jednego serwisu, to i tak wkrótce pojawią się w innym.

Według badań z początku roku, przeprowadzonych przez firmę RR Communication Consulting, tylko co dziesiąty wpis na temat pracodawcy zamieszczony w Internecie ma pozytywny wydźwięk. Nie ma w tym w sumie nic dziwnego – negatywną opinią podzielimy się chętniej i szybciej niż pozytywną. Firmy zdają się jednak nie zdawać sobie sprawy z tego, jak bardzo negatywne opinie w Internecie dotyczące pracy mogą zrujnować inne działania jakie podejmuje firma z zakresu Employer Brandingu i doprowadzić do tego, że ilość (i jakość) kandydatów decydujących się na aplikowanie do firmy, gwałtownie spadnie.

W jaki sposób kandydaci szukają opinii o pracodawcy?

Mając małe możliwości zdobycia informacji o tym „jak pracuje się w firmie X” za pomocą specjalistycznych portali zawierających opinię o pracodawcach, Polscy kandydaci radzą sobie w inny sposób, zadając pytania bezpośrednio o konkretnego pracodawcę na forach poświeconych pracy, przeszukując opinie i wypowiedzi pracowników zamieszczone na forach firmowych dla pracowników (z których część dostępna jest każdemu użytkownikowi Internetu) oraz wyszukują byłych pracowników firmy za pomocą serwisów społecznościowych i zadają im pytania mailowo. W pierwszych dwóch przypadkach, opinie o pracodawcach publikowane są w Internecie, co oznacza, że kolejni potencjalni kandydaci mają do nich łatwy dostęp. Aby je znaleźć korzystają z wyszukiwarki, wpisując hasła pozwalające im na szybkie zlokalizowanie takich informacji. Są to więc frazy typu „praca w firmie X opinie”, „praca X opinie”, „jak się pracuje w firmie X?”. Od tego co znajdą, zależy ich zainteresowanie konkretną ofertą pracy. Paradoks tej sytuacji polega na tym, że pracodawcy często nie zadają sobie trudu sprawdzenia tego, jakie opinie o firmie krążą w Internecie.

Rzetelność wypowiedzi

Opinie odnośnie pracy w danej firmie nie zawsze stanowią wierne odzwierciedlenie rzeczywistości. Wystarczy jeden sfrustrowany pracownik, który nieco lepiej zna się na funkcjonowaniu Internetu, aby od negatywnych opinii na temat firmy aż się zaroiło w sieci. Autorem negatywów może być też konkurencja – zwłaszcza wtedy, kiedy na rynku jest mało dobrych specjalistów. Bywa też i tak, że firma przez jakiś czas swego funkcjonowania nie jest wzorem cnót, ale w toku rozwoju zmienia się i staje pożądanym pracodawcą. Negatywne opinie z początku działalności nadal jednak sabotują jej starania. Niezależnie jednak od tego czy negatywne opinie są czy też nie są prawdziwe, firma powinna zadbać o to, by były one jak najmniej widoczne w Internecie.

W czym może pomóc SEO PR?

I tu właśnie dochodzimy do sedna, czyli do wykorzystania działań z zakresu pozycjonowania i budowania wizerunku w jednym wspólnym celu – zmiany i naprawy wizerunku pracodawcy w oczach kandydata do pracy. „SEO PR to, w dużym skrócie, budowanie wizerunku firmy lub osoby w wynikach wyszukiwania najpopularniejszej w Polsce wyszukiwarki – Google. Specjaliści SEO starają się umieścić jak najwyżej w wynikach wyszukiwania publikacje dotyczące marki lub związanej z nią osoby. W ten sposób dostarczamy aktualne informacje dotyczące firmy zainteresowanym użytkownikom. Jednocześnie na dalsze pozycje zostają przesunięte informacje nieaktualne.” wyjaśnia Anna Sikorska, dyrektor AdSEO, firmy zajmującej się pozycjonowaniem, która realizuje kampanie SEO PR w Internecie współpracując przy tym z agencją PR – VanguardPR.

Za pomocą działań z zakresu SEO PR doprowadzić można do sytuacji, w której potencjalny kandydat do pracy, zamiast negatywnych opinii, znajdzie informacje rzetelne i aktualne informacje o firmie – takie, które postawią firmę w dobrym świetle. Oczywiście SEO PR nie powinien służyć budowie nieprawdziwego wizerunku pracodawcy – nie chodzi o to, by negatywne opinie przykryć pozytywnymi (mimo, iż w firmie rzeczywiście źle się dzieje), ale by zbudować taki przekaz, który opierając się na prawdzie, wywrze na kandydacie pożądane przez pracodawcę wrażenie.

Jak prowadzić działania z zakresu SEO PR w ramach Employer Brandingu?


Do realizacji kampanii SEO PR w zakresie EB, firma potrzebuje usług zarówno firmy zajmującej się pozycjonowaniem, jak i materiałów prasowych (które przygotować może agencja, bądź też wewnętrzny dział PR firmy). „Informacje prasowe, dotyczyć mają tych obszarów, którymi firma jako pracodawca chce się pochwalić – np. systemem bonusowym, warunkami pracy, a przy okazji muszą być napisane w sposób przyjazny wyszukiwarce” – tłumaczy Paweł Zieliński z VanguardPR. „Takie materiały publikujemy w ramach działań PR, a następnie – dalszą część pracy przekazujemy firmie pozycjonującej” – dodaje. „Przy działaniach SEO PR, zadaniem firmy zajmującej się pozycjonowaniem jest zbudowanie wyników wyszukiwania na interesujące dla potencjalnych pracowników frazy, w oparciu o opublikowane przez firmę materiały prasowe” – wyjaśnia Maciej Szczepanek – specjalista ds. pozycjonowania z AdSEO. Czyli mówiąc nieco prostszym językiem, chodzi o to, by kandydat do pracy, szukając opinii o pracodawcy trafił na takie materiały, na które firma chce by trafił.

Anna Sikorska dodaje również: „Warto pamiętać, że działania SEO PR nie są stałe. Trzeba je powtarzać i co jakiś czas monitorować wyniki wyszukiwania”.

Dbanie o wyszukiwarkowy Employer Branding to nie tylko szansa na pozyskanie kandydatów do pracy, ale również część strategii biznesowej związanej z budowaniem pozytywnego wizerunku firmy w zakresie relacji klienckich. Negatywne opinie pracowników na temat pracy w firmie mogą podważyć zaufanie otoczenia biznesowego, a to niekiedy przekłada się na wyniki finansowe. Warto więc za pomocą SEO PR zadbać o to, aby czołowe wyniki wyszukiwania stały na straży naszego dobrego wizerunku.

autor: Sabina Stodolak

ostatnia zmiana: 2016-09-02
Komentarze
Polityka Prywatności