Biznes – uczelnie: dlaczego współpraca się nie układa?

Strona www: www.vistula.edu.pl
Dział: kariera - pracaikariera.pl

Oferty praktyk lub staży dla studentów to najczęściej spotykana forma współpracy firm z uczelniami. Niewykorzystany pozostaje potencjał merytoryczny uczelni i wiedza kadry dydaktycznej. Dlaczego tak się dzieje? – odpowiedzi poszukało Biuro Karier Akademii Finansów i Biznesu Vistula w badaniu potrzeb pracodawców finansowanym ze środków EFS.

Współpraca z uczelniami zależy od wielkości przedsiębiorstwa. Deklaruje ją prawie 66% dużych firm, ok. 44% średnich firm i niewiele ponad 30% małych- i mikroprzedsiębiorstw. Branże najbardziej aktywne w tym zakresie to bankowość, ubezpieczenia, finanse oraz consulting - ok. 90% dużych firm z tych branż podjęło w swojej historii współpracę z uczelniami.

Najczęściej spotykaną formą współpracy są oferty pracy dla absolwentów i studentów - deklaruje to niemal 70% firm. Prawie 60% oferuje praktyki i staże studenckie. Mniej niż 40% uczestniczy w organizowanych przez uczelnie targach pracy i prezentacjach firm. Niewiele ponad 10% zamawia w uczelnianych biurach karier rekrutację i selekcję pracowników czy badania kompetencji kandydatów.

Okazuje się też, że prawie 85% firm nigdy dotychczas nie podjęło współpracy z uczelniami w takich obszarach jak: zamawianie prac dyplomowych lub badawczych, zamawianie szkoleń, kursów czy studiów podyplomowych. Dlaczego tak się dzieje?

Odpowiedź jest dość prosta. Dotychczas niewiele uczelni wyższych dysponuje profesjonalnie przygotowaną ofertą dla biznesu. Przedstawiciele badanych przez nas firm często byli zdziwieni, że współpraca z uczelnią jest możliwa nie tylko w zakresie praktyk i staży, ale też w realizacji ciekawych projektów dla firm czy prowadzenia przez firmę zajęć przygotowujących studentów do pracy w konkretnej branży - mówi Anna Plewa, Dyrektor ds. Współpracy z Biznesem i Rozwoju Studentów w Akademii Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie. - Ponadto wśród naszych respondentów znaleźli się też tacy, którzy mają wręcz złe doświadczenia we współpracy np. z uczelnianymi biurami karier czy kadrą dydaktyczną. Zaznaczają, że dotychczas uczelnie charakteryzowała bierność w relacjach i zbyt dużo formalizmów - dodaje Plewa.

Firmy także nie są zainteresowane ustanawianiem stypendiów dla studentów i młodych pracowników naukowych czy organizowaniem konkursów na prace dyplomowe, a właśnie dzięki takim działaniom mogłyby wyszukać talenty, które zasiliłyby grona ich pracowników.

Najogólniej rzecz biorąc polska gospodarka nie osiągnęła jeszcze poziomu, na którym inwestycja w edukację jest postrzegana w kategoriach opłacalnej inwestycji w rozwój biznesu. Nie ma jeszcze "kultury" inwestowania w naukę i edukację. Mam nadzieję, że to kwestia czasu - przyznaje Plewa.

Ogólnopolskie Badanie Potrzeb Pracodawców zostało zrealizowane przez Biuro Karier Akademii Finansów i Biznesu Vistula w roku akademickim 2013/2014. Projekt był finansowany w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Badanie pracodawców zostało zrealizowane na próbie 300 firm. Przeprowadzono badanie ankietowe oraz badanie pogłębione. Celem projektu było wypracowanie wspólnie z biznesem efektywnego modelu kooperacji, który pozwoli zaspokajać potrzeby przedsiębiorstw i zapewni studentom zdobycie kompetencji niezbędnych na rynku pracy.


data ostatniej modyfikacji: 2014-08-12 09:45:00
Komentarze
Polityka Prywatności