Szukam pracy / Testy kompetencyjne

Kategoria: szukam pracy

Rozmowa kwalifikacyjna nie jest jedyną formą sprawdzania Twoich umiejętności. Szereg firm, wzorem zachodnich korporacji, chcąc uzyskać jak najwięcej danych o swoim potencjalnym pracowniku stosuje różnorodne testy, które mają wskazać kandydata posiadającego jak optymalne zestawienie cech osobowych właściwych danemu rodzajowi pracy. Wynik testów psychologicznych czy testów umiejętności stanowi również dobre kryterium w sytuacji, kiedy o pracę stara się kilkudziesięciu czy nawet kilkuset kandydatów o zbliżonych kwalifikacjach i przeprowadzenie rozmów ze wszystkimi byłoby zbyt czasochłonne.

Szczególnie często z testami mogą spotkać się osoby stojące na początku swojej drogi zawodowej, które wymagają przeszkolenia i wdrożenia w tajniki nowej profesji. Pracodawca chce mieć pewność, że inwestuje w osoby, które posiadają odpowiednie predyspozycje i zdolności, a sami kandydaci zyskują potwierdzenie swojej decyzji lub też przekonują się, że mogą odnieść sukces pracując w nieco innym charakterze.

Najbardziej pomocne są w takiej sytuacji testy psychologiczne – kandydat opisuje swoje umiejętności i cechy, ma wskazać jakie zachowania go charakteryzują (samoopisowe inwentarze osobowości), jak również testy inteligencji czy zainteresowań. Testy weryfikowane są przez psychologa, który ocenia przydatność kandydata pod kątem posiadania określonych cech. Problem polega na tym, że aplikujący zazwyczaj wiedzą, które cechy są pożądane i starają się manipulować odpowiedziami, kreować jak najbardziej korzystny wizerunek. Jednak niemal każdy test zawiera tzw. skalę kłamstwa. Jeśli uzyskasz na niej wysoki wynik, inne odpowiedzi nie będą wydawały się wiarygodne. Więc tak czy inaczej, lepiej trzymać się faktów, zwłaszcza, że nie wszystkie pytania w teście są pytaniami diagnostycznymi, czyli i tak trudno stwierdzić, które z nich liczą się najbardziej.

Najbardziej kompleksowym badaniem stosowanym w procesie rekrutacyjnym jest tzw. Centrum Oceny
(Ocena Zintegrowana, Assessment Center), czyli śledzenie jak kandydaci zebrani w tym samym miejscu i czasie radzą sobie z rozwiązywaniem różnego rodzaju zadań czy sytuacji problemowych i wyciąganie wniosków z ich zachowań. Charakter testów dopasowany jest do rodzaju pracy, o którą ubiegają się testowani. Jeśli wymaga ona pracy w grupie, na pewno będą to zadania wymagające współpracy i osiągnięcia kompromisów, które pozwolą również ocenić zdolności przywódcze i pozycję jaka zajmują w zespole poszczególne osoby. Sztandarowym przykładem jest polecenie ustalenia ekwipunku, który uczestnicy mieliby zabrać ze sobą na bezludną wyspę. Banalne? Okazuje się, że nie do końca - spory o wyższości wędki nad zestawem do nurkowania mogą ciągnąć się w nieskończoność.

Jeśli ważne są umiejętności komunikacyjne i refleks, możesz zostać poproszony o spontaniczne przeprowadzenie prezentacji na zadany temat lub staniesz się uczestnikiem wywiadu symulowanego np. rozmowy z konfliktowym klientem.


Zdolności interpersonalne i inicjatywa sprawdzane są również podczas dyskusji grupowych, kiedy zadaniem zespołu jest przedyskutowanie jakiegoś problemu i ustalenie wspólnego stanowiska. Może zdarzyć się, że uczestnicy dyskusji mają do osiągnięcia sprzeczne cele. Wtedy najbardziej liczy się zdolność perswazji i empatii. Często również przy stole dyskusyjnym pośród rzeczywistych kandydatów na stanowisko znajdują się również podstawieni aktorzy przyjmujący określone role.

Chcąc sprawdzić Twoją organizację pracy i zarządzanie czasem, przyszły pracodawca może zastosować metodę tzw. koszyka zadań (in basket). Spośród szeregu notatek i dokumentów musisz wybrać te, które są istotne dla projektu, ustalić braki w posiadanych informacjach, etapy działania, obieg dokumentacji itp.

Za najbardziej skuteczne w badaniu wiedzy merytorycznej i znajomości procedur stosowanych w określonych branżach, uznaje się tzw. case studies
. Postawiony zostaje problem, kandydaci są w posiadaniu danych koniecznych do jego rozwiązania i mają wykorzystać je w sposób najbardziej skuteczny i twórczy. Kandydaci do pracy w dziale reklamy i promocji mogą np. zostać poproszeni o opracowanie kampanii reklamowej lokalnego radia, które traci na popularności. Mają do dyspozycji określony budżet, czas i wyobraźnię.

Rozbudowana wersja techniki Centrum Oceny - Assessment & Development Center pozwala również na sporządzenie prognoz rozwojowych konkretnych osób i stworzenie dla nich optymalnej ścieżki rozwoju w firmie.

Wiele osób niechętnie podchodzi do konieczności odbycia testów, mają wrażenie, że tracą kontrolę nad sytuacją bo reguły gry znane są tylko oceniającym.
Niepokój jest jednak nieuzasadniony, bo testy pozwalają Ci poznać samego siebie, uświadomić sobie zalety i umiejętności, z których nie zdawałeś sobie dotychczas sprawy i przekonać się, że niektóre z nich przeceniałeś. Do testów właściwie nie można się przygotować, ale warto zajrzeć na strony dużych korporacji, na których często pojawiają się case studies, przeprowadzić przed lustrem prezentację wybranych zagadnień, ćwiczyć opanowanie i być na bieżąco z aktualnymi wiadomościami z dziedziny, która Cię interesuje. Ważna jest naturalność, spostrzegawczość i otwartość, a więc ... powodzenia!

Polityka Prywatności