Strategiczny wywiad biznesowy – nowy trend czy świadectwo dojrzałości gospodarczej?

Dziś o sukcesie w biznesie decyduje wartościowa informacja i trafnie wysnute na jej podstawie wnioski. Wiedza jak zdobyć właściwą informację i skutecznie ją wykorzystać jest domeną strategicznego wywiadu biznesowego. Dla zagranicznych firm jest on normą i praktykuje się go od dziesięcioleci, zaś dla polskich przedsiębiorstw coraz dobitniej nabiera strategicznego znaczenia, wkraczając tym samym w fazę dynamicznego rozwoju.

W dobie globalizacji, przy ogromnym szumie informacyjnym, umiejętne selekcjonowanie i wyłanianie prawidłowych informacji jest dla firm na wagę złota. - Dane trzeba umieć przekształcić w coś wartościowego, wyłonić najważniejsze informacje, wysnuć na ich podstawie odpowiednie wnioski i wystawić trafną rekomendację, co nie zawsze jest proste. Wymaga to profesjonalnej wiedzy oraz sporego doświadczenia - podkreśla Aleksandra Bielska, założycielka polskiej firmy Apphia Intelligence i reprezentantka szwajcarskiego przedsiębiorstwa I-Intelligence.

Firmy inwestując swoje zasoby żądają wymiernych korzyści, a pozyskiwanie informacji o otoczeniu rynkowym, przewidywanie posunięć kluczowych konkurentów, prewencyjne sprawdzanie wiarygodności kontrahentów, monitorowanie nowych trendów, rozpoznawanie potencjalnych zagrożeń i eliminowanie ryzyka na czas skutecznie zwiększa ich konkurencyjność. Te zadania są kluczowe dla rozwoju i bezpieczeństwa i niejednokrotnie decydują o przetrwaniu firmy. Jednak w wysoce konkurencyjnej rzeczywistości - umiejętność wyłonienia najbardziej istotnych informacji jest obecnie jednym z najtrudniejszych zadań analityka - uważa Marcin Gałczyński, starszy analityk w The Boston Consulting Group w Warszawie. Ponadto - w środowisku analityków bardzo często można spotkać się z brakiem podstawowej wiedzy dotyczącej tego, jak prezentować dane tak, aby były odpowiedzią na zadane pytanie klienta i zostały poprawnie zrozumiane - mówi Bartłomiej Bańkowski, specjalista z firmy PMR zajmujący się budowaniem dedykowanych rozwiązań analitycznych w organizacjach międzynarodowych.

Profesjonalny wywiad biznesowy jest na świecie faktem świadczącym o dojrzałości rynku. Umiejętne pozyskiwanie i analizowanie informacji wywiadowczych o konkurentach, kontrahentach, dostawcach, sektorach gospodarki czy uwarunkowaniach polityczno-gospodarczych jest w dzisiejszym biznesie równie ważne, co woda dla organizmu człowieka. - Każda firma potrzebuje wywiadu biznesowego, ponieważ ignorowanie otoczenia i sygnałów płynących z rynku jest niebezpieczne dla jej kondycji - tłumaczy dr Adam Kowalik, szef zespołu Strategic Market Intelligence w EY Polska, kierownik merytoryczny studiów.

Niewielu specjalistów w Polsce

W światowym biznesie wywiad biznesowy odgrywa kluczową rolę i od dawna posiada profesjonalnie wyszkolone kadry. W Polsce dopiero wkroczył w etap dynamicznego rozwoju, tworząc tym samym zapotrzebowanie na pracowników tej branży, gdyż na chwilę obecną spotykamy się z brakiem kompleksowo wyedukowanej kadry. - Z powodu braku specjalistycznych szkoleń, a przede wszystkim profesjonalnej edukacji w tej dziedzinie, zrekrutowanie dobrego specjalisty jest w chwili obecnej ogromnym wyzwaniem - ocenia dr Adam Kowalik. Dlatego Akademia Leona Koźmińskiego, jako pierwsza w Polsce, wprowadziła na rynek kierunek studiów podyplomowych "Strategiczny wywiad biznesowy", stawiając sobie za cel główny wyedukowanie na światowym poziomie pierwszych polskich specjalistów tej dziedziny.

***

Informacje o studiach "Strategiczny wywiad biznesowy" w Akademii Leona Koźmińskiego

Studia powstały pod patronatem międzynarodowej organizacji branżowej Strategic and Competitive Intelligence Professionals (SCIP) z siedzibą główną w USA, która zrzesza kilka tysięcy praktyków z dziedziny wywiadu biznesowego z firm z całego globu, reprezentujących wszystkie sektory gospodarki.

Zajęcia prowadzone są przez światowej klasy ekspertów i praktyków, wybitnych w swojej dziedzinie. - Przekazujemy wiedzę w formie interaktywnych zajęć, wykorzystując symulacje i ćwiczenia, które z sukcesem praktykujemy za granicą. Słuchacze mają unikalną możliwość nabycia takich umiejętności praktycznych i wiedzy teoretycznej, które pozwolą im dołączyć do elitarnego grona specjalistów wywiadu biznesowego - mówi dr Adam Kowalik.

Program został skonstruowany w sposób, aby odpowiadać na potrzeby firm z różnych branż. Umożliwia słuchaczom zbudowanie przekrojowych kompetencji specjalisty wywiadu biznesowego, bez potrzeby dodatkowego doszkalania się.

Głównymi adresatami studiów są osoby, które budują lub chcą zbudować profesjonalną komórkę wywiadu biznesowego w firmie, kierujące lub chcące kierować samodzielnymi projektami wywiadowczymi, dostawcy informacji i analiz wywiadowczych (np. prywatnych firm wywiadowczych, dostawców informacji biznesowej, wywiadowni gospodarczych, firm infobrokerskich i innych). Skierowane są również do pracowników działów marketingu, strategii, analiz, rozwoju produktów, rozwoju biznesu, inwestycji, zakupów, sprzedaży, zasobów ludzkich chcących rozwinąć swój warsztat pracy o aspekty wywiadowcze, a także do osób, które wiążą swoją karierę z tą dziedziną.

***

Sylwetki wykładowców

DR ADAM KOWALIK - zarządza zespołem strategicznego wywiadu rynkowego w polskim oddziale globalnej firmy doradczej EY. Nadzoruje realizacje rocznie kilkuset zróżnicowanych zleceń dostarczenia ściśle określonych informacji oraz dostarczanie szeregu regularnych raportów wywiadowczych dla kadry zarządzającej najwyższego szczebla. Prowadzi projekty wywiadu konkurencyjnego z wykorzystaniem symulacji "war gaming". Wcześniej kierował wdrożeniem programu zarządzania wiedzą w polskiej wiodącej firmie telekomunikacyjnej. Szkoli, wykłada na konferencjach i seminariach z wywiadu biznesowego oraz zarządzania wiedzą w Europie, Stanach Zjednoczonych, Zatoce Perskiej. Jest kierownikiem studiów podyplomowych "Strategiczny wywiad biznesowy" w Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Uczestnik zagranicznych szkoleń m.in. w Academy of Competitive Intelligence. Jest założycielem i przewodniczącym polskiego oddziału międzynarodowej organizacji Strategic and Competitive Intelligence Professionals (SCIP), w ramach której organizuje m.in. otwarte spotkania merytoryczne dla praktyków zajmujących się wywiadem strategicznym, rynkowym, konkurencyjnym. Adam otrzymał wyróżnienie SCIP Catalyst Award za wolontaryjny wkład w rozwój profesji wywiadu biznesowego. Posiada licencję detektywa. Doktorat z dziedziny zarządzania wiedzą obronił w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Absolwent Szkoły Głównej Handlowej oraz stypendysta programu CEMS w Norwegian School of Economics and Business Administration.

ALEKSANDRA BIELSKA - absolwentka wydziału studiów nad wywiadem Mercyhurst University w Stanach Zjednoczonych oraz King's College w Londynie. Analityk informacji z doświadczeniem w pracy między innymi dla amerykańskiego Departamentu Obrony i firmy General Electric. Założycielka polskiej firmy Apphia Intelligence i reprezentant szwajcarskiej firmy I-Intelligence. Obecnie zajmuje się zagadnieniami związanymi z psychologią analizy wywiadowczej i z zarządzaniem procesem wywiadowczym w sektorze prywatnym i państwowym. Aktywnie zaangażowana w różne projekty badawcze oraz przygotowanie i prowadzenie seminariów na zlecenie instytucji prywatnych, rządowych oraz organizacji międzynarodowych takich, jak ONZ, NATO czy Unia Europejska.

BARTŁOMIEJ BAŃKOWSKI - jest specjalistą z zakresu ilościowej analizy sektorowej, business i competitive intelligence oraz specjalizuje się we wdrażaniu dedykowanych rozwiązań analitycznych. Zdobył doświadczenie przy realizacji międzynarodowych projektów dotyczących budowy rozwiązań analitycznych w globalnych korporacjach oraz organizacjach międzynarodowych. Obejmował kierownicze stanowiska w firmie, która jest największym dostawcą danych ekonomicznych dla rynków wschodzących, oraz w globalnej firmie IT dostarczającej rozwiązań z zakresu analizy konkurencji. Obecnie zarządza zespołem analizy danych w firmie PMR - jednym z największych dostawców informacji rynkowej dla krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Od ok. 10 lat prowadzi zajęcia z technik zdobywania informacji, analizy ilościowej oraz analizy sektorowej dla analityków i dyrektorów finansowych.

MARCIN GAŁCZYŃSKI - absolwent stosunków międzynarodowych w Szkole Głównej Handlowej oraz prawa na Uniwersytecie Warszawskim. Od 2007 roku pracownik The Boston Consulting Group w Warszawie, gdzie obecnie pełni stanowisko Starszego Analityka (Senior Knowledge Analyst) w ramach praktyki Global Advantage, w ramach której zajmuje się wsparciem klientów w strategii globalizacji. Doświadczenie zawodowe w projektach obejmujących rynki Europy Środkowo-Wschodniej, Azji oraz Afryki oraz branże FMCG, medyczną, energetyczną i motoryzacyjną.


data ostatniej modyfikacji: 2014-10-02 11:29:54
Komentarze
Ostatnie:
14.09.2015 11:12
Dodał(a): ~barbara
Strategiczny wywiad biznesowy to strata czasu i pieniędzy. Szczerze odradzam. Już chyba bardziej wartościowe może okazać się zarządzanie przestrzenią kosmiczną. Studia niczego nowego nie uczą. Jeśli ktoś interesuje sie wywiadem biznesowym proponuję poczytać o tym w internecie - z pewnością znajdzie się tyle samo informacji i przy okazji zaoszczędzi 7 tysięcy.
Polityka Prywatności